3 Ψέμματα που έχουμε διδαχθει

Κάποιες αλήθειες δεν είναι αληθινές.

Ως παιδιά όλοι μας λαμβάνουμε πληροφορίες μέσα από το περιβάλλον μας, που αποτυπώνονται στο μυαλό μας σαν “δεδομένα”. Τα δεδομένα αυτά ωστόσο ίσως να μην είναι απόλυτα αληθή. Το τι είναι αληθές για τον καθένα είναι πολλές φορές υποκειμενικό. Θα μπορούσαμε να πούμε πως το αληθές για τον καθένα είναι αυτό που πιστεύει. Συνεπώς, αρκετές από τις πληροφορίες που λαμβάνουμε ως παιδιά αποτελούν πεποιθήσεις και σκέψεις ανθρώπων του περίγυρού μας και άρα ίσως θα ήταν καλό μεγαλώνοντας να αναρωτηθούμε κατά πόσο μας αντιπροσωπεύουν.

1. Το να έχεις άριστους βαθμούς σημαίνει ότι είσαι έξυπνος.

Από τα πρώτα πράγματα που συγκρατούμε στο μυαλό μας ως μαθητές είναι ότι αν διαβάζουμε και είμαστε συνεπείς θα ανταμειφτούμε με καλούς βαθμούς. Αυτό βέβαια, συνοδεύεται από την πεποίθηση πως είμαστε έξυπνοι. Τι συμβαίνει όμως στην αντίθετη περίπτωση; Αν ο μαθητής δεν βαθμολογηθεί άριστα φαίνεται πως υστερεί σε κάτι και συγκριτικά με τον καλό μαθητή δεν είναι τόσο έξυπνος. Το συγκεκριμένο παράδειγμα δεν θα μπορούσε παρά να είναι λάθος. Το να τοποθετούμε “ταμπέλες” και χαρακτηρισμούς σε ανθρώπους και ιδιαίτερα σε παιδιά σίγουρα δεν βοηθάει. Μάλιστα, ίσως να έχει αρνητικό αντίκτυπο (Gates, 2010) σε αυτά αφού οδηγούνται στην πεποίθηση πως δεν είναι έξυπνα και επομένως όχι ικανά. Θα ήταν, λοιπόν, σημαντικό να προσπαθούσαμε να αναγνωρίσουμε τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που κάνουν κάποιον έξυπνο, χωρίς να έχουμε ως βασικό κριτήριο το σχολείο. Άλλωστε δεν είναι λίγα τα άτομα που κατάφεραν να πετύχουν σε διάφορους χώρους, χωρίς να έχουν υπάρξει αριστούχοι!

2. Ο στόχος είναι να είσαι πάντα χαρούμενος.

Πολλές φορές στην καθημερινότητά μας η διάθεσή μας είναι πεσμένη και τα συναισθήματά μας όχι και τόσο θετικά. Σε αυτήν την περίπτωση οι δικοί μας άνθρωποι συχνά σπεύδουν να αλλάξουν το πως νιώθουμε με ποικίλους τρόπους. Ωστόσο, αυτό δεν είναι απαραίτητα η λύση. Το ίδιο το “κυνήγι της ευτυχίας” ως έννοια δεν απαιτεί να είμαστε διαρκώς χαρούμενοι. Αν υποτίθεται ότι είναι σωστό να είμαστε ευτυχισμένοι συνέχεια τότε δεν θα υπήρχε λόγος να το επιδιώκουμε γιατί δεν θα υπήρχε αντίθεση σε αυτήν την κατάσταση. Ο κύριος στόχος επομένως, είναι να βιώνουμε την πληρότητα των συναισθημάτων (Hornung, 2006) και αυτό περιλαμβάνει την ευτυχία αλλά ταυτόχρονα και την απογοήτευση, τον πόνο και την ενόχληση.

3. Η νίκη δεν έχει σημασία, είμαστε πάντα όλοι νικητές.

Δεν είμαστε πάντα νικητές και είναι εντάξει να χάνουμε. Όσο ωμό και σκληρό και αν ακούγεται στη ζωή βιώνουμε πάρα πολλές φορές την ήττα. Θα ήταν μάταιο, λοιπόν, να διατηρούμε την πεποίθηση ότι πάντα είμαστε νικητές. Είναι σημαντικό να μάθουμε να χάνουμε και κυρίως να αποδεχόμαστε την ήττα μας με όλα τα αρνητικά συναισθήματα που την συνοδεύουν. Στην πραγματικότητα, η νίκη και η ήττα είναι δύο έννοιες απόλυτα συνδεδεμένες με σημαντική επίδραση η μία στην άλλη. Από την μία πλευρά, η ήττα είναι τόσο απογοητευτική και δυσάρεστη ακριβώς επειδή δεν νικάμε και από την άλλη πλευρά η νίκη είναι τόσο ευχάριστη και ικανοποιητική γιατί δεν χάνουμε. Βλέποντας τα πράγματα από μία θετική πλευρά, το να χάνουμε είναι τόσο σημαντικό όσο το να κερδίζουμε διότι τελικά η ήττα είναι αυτή που κάνει την νίκη γλυκιά!

Συμέλα Παπαδοπούλου
Φοιτήτρια Δημοσιογραφίας, ΑΠΘ

Βιβλιογραφικές πηγές

Gates, J. (2010). Children With Gifts and Talents: Looking Beyond Traditional Labels, Roeper Review, 32(3),200-206, 

Hornung, B.R. (2006) "Happiness and the pursuit of happiness: A sociocybernetic approach", Kybernetes, 35(3/4), 323-346

Άλλες πηγές

“Lies we’re taught” podcast by The LIfe Coach School  https://thelifecoachschool.com 

Περισσότερα άρθρα σχετικά με την κατηγορία:

Tagged underαλλαγή, ψέμματα, νοοτροπία, ταλέντο, παιδί και αναπτυξη,
Τι γλώσσα μιλάς παιδί μου;

Τι γλώσσα μιλάς παιδί μου;

%AM, %22 %405 %2022 %08:%Ное
Παιδί μου τι γλώσσα μιλάς; Μία εξήγηση της εφηβικής slang!

2004

2004

%PM, %13 %882 %2014 %20:%Мар

Οργάνωση και διαχείριση ομάδων: Group Dynamics

Οργάνωση και διαχείριση ομάδων: Group Dynamics

%AM, %15 %411 %2019 %08:%Јан
Η ομάδα κρύβει μία δυναμική μοναδική.

2000

2000

%PM, %13 %880 %2014 %20:%Мар

παιδικη κατασκηνωση στη Χαλκιδικη